TAHTACI SÜREĞİ (YANYATIR VE HACI EMİRLİ OCAKLARI) VE SAMAH ÜZERİNE BİR KAÇ CÜMLE:

548162_430188850351275_1594903558_nAlevilerin en meşhur ve kabul gören iki cümlesi vardır bunlar
1-Yol bir sürek binbir
2-Yol cümleden uludur.
Alevilikte yol “ Hak- muhammed- ali” yolu olarak adlandırılır
Alevi yolunu, süreğini ve Alevilikteki “1001”i bilmeyenler, eksik veya yanlış bilenler kendilerini hep bir hatanın içinde bulurlar. Benim bildiğim veya benim uyguladığım doğru Aleviliktir diye dayatmada bulunmaktadırlar. Oysa Alevilik Dedeler ve Ocaklar temelinde şekillenmiş ve 1001 sürekli olarak bu güne kadar gelmiştir. Hiçbir süreğin diğeri ile uyumu veya ritüel birlikteliği söz konusu edilmemiş. Onun içinde amaç Yol’a ibadettir anlamında YOL CÜMLEDEN ULUDUR sözü söylenmiştir. SÜREK Yol için yapılan ve inanılan şekilsel ritüellerdir. Bunu şu şekilde söylemekte mümkündür. Alevilikte amaçlanan şekilsel ve bölgesel anlamda ibadet birliği değil. Yol’a ibadet edilmesidir. Sen “Hak-Muhammed-Ali” yoluna ibadet et şekli ve içeriği çok da önemli değildir denmektedir. Ve bu iki cümleden anlaşılması gerekende aslen budur. Ama çokça gördüğümüz ve rastladığımız olay ise sürekler arası çekişme ve benimki daha doğrudur, Asıl Alevilik bu şekildedir, dayatmasıdır. Bunlar Alevilik hakkında yeterli bilgisi olmayanların söyledikleridir. Bu yolun uluları YOL BİR SÜREK BİNBİR- YOL CÜMLEDEN ULUDUR derken bu çok çeşitliliğin Aleviliğin güzelliği olduğunu anlatmak istemişlerdir. Bin bir olan süreğimizi tektipleştirmeye çalışanlar aslında Alevilik yoluna zarar vermektedirler.
TAHTACILARDA SAMAH: Öncelikle belirtilmesi gereken Semah değil Samah olarak söylenmesi gerektiğidir.
Tahtacı süreği Samah’ı ikiye ayırır.
1-İçeri samahı
2-Dışarı samahı (Yoz samah veya bazı bölgelerde Mengi)
İÇERİ SAMAHI:
Cem töreni yapılırken on iki erkan yetirilirken dönülen samahtır ve ibadet olarak kabul edilir. Ve Cemlerde Samah üçlemesi yapılır bu erkan yürütmedir.
DIŞARI SAMAHI: (Yoz samah veya mengi)
Cem törenleri haricindeki toplantılarda dönülen samahtır. Amaç Yola bağlılıktır, yolu sevdirmektir. Yolu gençlere öğretmek ve onların ilgisini yola çekmek için dönülür.Burada on iki erkan yürütülmediği için bu dönülen samah ibadet sayılmaz, Onun için Tahtacılar her toplantıda, her ortamda, aşka gelip oynamak istediklerinde, Düğünlerinde ve diğer hayırlarında sürekli samah dönerler.
İŞTE Tahtacıların her ortamda döndükleri bu yoz samah ve Mengi’ye diğer bazı sürek mensupları Samah İbadettir, ulu orta dönülemez, Bunu kabul etmiyoruz Vs. söylemlerle Tahtacıları eleştirmektedirler. YOL CÜMLEDEN ULU VE YOL BİR SÜREK BİNBİR ise hangi hakla eleştiriyorlar anlamak mümkün değildir.

Reklamlar

Alevikutuphanesi hakkında

Neden Aleviyiz? Yaşamı, evreni, dünyayı, insani ve bütün bunlarla ilintili ne varsa; doğru tanımlamak, kavramak, anlamak için Aleviyiz! Neden Aleviyiz? Kuranı kutsal kitap. Hz. Muhammed`i peygamber, Hz. Ali`yi ve On İki imamları rehber, Hacı Bektaş Veli`yi Hünkar, Pir Sultan Abdal`i Pir olarak bildiğimiz için Aleviyiz! Neden Aleviyiz? Asırlardır yok edilmek istenen, baskılara, katliamlara, iftiralar maruz kalan mazlum bir toplumun, haksızlığa ve zalimliğe boyun eğmeyen bir toplumun üyesi olmak için Aleviyiz! Neden Aleviyiz? Asırlardır insanlığa ışık tutan erenlerin, evliyaların, cümle kamil insanların şerefli ve aydınlık yolunda yürümek için Aleviyiz! Neden Aleviyiz? Yozlaşıp değerlerimize yabancılaşmamak için, Yobazlaşıp gerici gelenekleri inanç diye bilmemek için, Serçeşmeden yoksun kalmamak için, Yoksul olmamak için Aleviyiz! Bütün yozlara ve yobazlara inat ALEVİYİZ! ALEVİLİK inancımızdır

Haziran 22, 2014 tarihinde KONULAR içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. TAHTACI SÜREĞİ (YANYATIR VE HACI EMİRLİ OCAKLARI) VE SAMAH ÜZERİNE BİR KAÇ CÜMLE: için yorumlar kapalı.

Yorumlar kapalı.

The WordPress.com Blog

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.

Alevi Kütüphanesi

Bismişâh Allâh Allâh Gerçeğe Hû

%d blogcu bunu beğendi: